Q/A.

Fråga: Hej! Tar studenten i sommar och har länge drömt om att flytta till London. Glädjer mig att läsa dina ord. Har en del London-bloggar jag följer och din har jag kikat in några gånger, intressant!

Ungefär hur mycket sparpengar rekommenderar du att ha med sig? Visst, det varierar ju från person till person. Men tror du man klarar sig på 30.000 om man funderar på att stanna i ett halvår och om man tror sig ha goda chanser att hitta jobb i typ klädaffär? :)

En annan fråga: vad ligger egentligen en timlön på? Läste någonstans att man tjänar ungefär 5 pund i timmen om man är mellan 18-20 år. Och hur många timmar i veckan har du jobbat ungefär? :)

Skulle vara jättetacksam om du ville besvara mina frågor... nyfiken!
 

Svar: Hej! Vad kul att du ska flytta hit, det är verkligen underbart här!! :)

 

Jag hade cirka 27.000 när jag kom hit, men fick sedan en svensk lön till efter ungefär en månad här i London. Och räknar man med julklappspengar och ett bidrag jag fick så har jag nog gjort av med ungefär 40.000 kronor. Det har gått åt till mestadels lägenhet, mat och Oystercard. Så jag skulle säga minst 30.000 kronor att ha som budget, man måste ju inte använda upp allt, men det är så himla värt att spara pengar så man inte behöver ha ångest för att pengarna snart tar slut om man inte har fått jobb den första tiden.

 

Lönen som man får här varierar rätt mycket vad jag har förstått. Jobbar man på pub kan man få cirka 5 pund i timmen (kan även få mer) men så får man räkna med dricks också, eftersom här i London är det drickskultur. Så det kan bli mer pengar än vad man får till exempel i affär. Jag skriver inte ut exakt hur mycket jag tjänar. Men man måste räkna med 5-8 pund/timme. På till exempel Harrods tjänar man lite över 8 pund, och detta vet jag för att jag var där på intervju. Men det vanligaste är nog mellan 6-7 pund. Jag har fasta tider på Primark. Måndag-fredag 18-22. Så jag jobbar 20/veckan, vilket jag egentligen inte klarar av ekonomiskt. Men tack vare mina julklappspengar så har jag klarat det. Jag ska kanske söka nytt jobb, men det känns som en himla process när man kommit in i jobbrutiner och lärt känna sina kollegor och man faktiskt trivs de flesta dagarna i veckan. Det som är positivt är att jag bara betalar ungefär 10% skatt för att jag jobbar halvtid, så man kan även tjäna på det om man har lite mindre i lön. Jag hade förstått fått mer om jag jobbar 40/veckan, men på Primark har man 1,5 timmes rast, så ett vanligt pass (40/veckan) kan vara till exempel 11.00-20.30 - måndag-fredag. Vilket suger, för då hade jag gått hemifrån 10.10 ungefär och kommit hem 21.00.

 

Jag tror inte att det är omöjligt att få jobb i klädesbutik just nu, men marknaden är nog inte jättebred, men på ett ställe som Oxford Street, Westfield och så vidare så ska det inte vara några problem, nu är det ju dessutom folk som söker sommarpersonal. Jag kan ju inte vara helt hundra, men jag har sett lite skyltar utanför vissa butiker som söker sales advisers.

 

Hoppas det hjälpte dig lite iallafall! :)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0